Da poezija danas nije preterano popularan književni žanr ne
treba ni dokazivati, dovoljno je pogledati liste najprodavanijih i najčitanijih
izdanja – tamo pesničke knjige ne zalaze. U većini knjižara uzalud ćete tražiti
odeljak s poezijom – nema ga. A ni komercijalni izdavači se baš ne lome da
objavljuju stihove, što je najbolji pokazatelj da ova vrsta robe nema prođu. Na
kraju, ima mnogo posvećenih čitalaca koji će vam mirno saopštiti da ne čitaju
poeziju, bez ikakvog kolebanja, bez najmanje primisli da to nije oportuno i
poželjno priznati. “Ne čitam prozu“ – to bi već izazvalo čuđenje, zgražavanje i
zabrinutost za duševno zdravlje i intelektualnu kompetenciju čitaoca koji bi se
usudio da ovakvu sablazan izrekne.
Šta god bio razlog za opadanje interesovanja za pesništvo,
očigledno je postoji široko rasprostranjeno uverenje kako se poezija ne bavi
realnim ljudskim problemima, da nas se pesme ne tiču, da su pesnici
nezainteresovani za konkretnog čoveka, da nam ne govore ništa bitno o našem
životu, baš kao muzika onog nesrećnog DJ-a u pesmi Panic “The
Smithsa”. Istini za volju, veliki deo poezije opravdava ovakvo uverenje, što je
izazivalo revolt kod mnogih pisaca.
Netrpeljivost prema praznoslovlju
Najoštriji je bio Vitold Gombrovič u eseju Protiv
pesnika: “Kod pesnika smeta ne samo ta njihova ničim nekompenzirana pobožnost,
to njihovo potpuno predavanje Poeziji, nego i njihova nojevska politika u
odnosu prema stvarnosti: jer oni se od stvarnosti brane, neće da je vide ni da
je priznaju, namerno se navikavaju na stanje ošamućenosti, koje nije njihova
snaga, već njihova slabost. (…) U onom trenutku kad su pesnici izgubili iz vida
konkretno ljudsko biće i kad su pogled uperili u apstraktnu Poeziju, ništa više
ih nije moglo zadržati na kosini koja vodi u provaliju apsurda.”
Međutim, nisu eskapizam i zatvaranje u samodovoljni svet
jedino što se u poeziji može pronaći, a o poeziji, kao i o bilo kom drugom
žanru, ne treba suditi po njenim najgorim ili uobičajeno osrednjim primerima,
već po onim najboljim. Tada bi se moglo ispostaviti da se upravo u poeziji
kriju lekovi za naše svakodnevne muke i nevolje te da nam ništa nije potrebnije
od velikih pesama. Nije uzalud Josif Brodski u eseju Kako čitati knjigu pisao
da “poezija nije samo najsažetiji, već i najkondenzovaniji način prenošenja
čovekovog iskustva”. I ne samo to: “Što više čitamo poeziju postajemo
netrpeljiviji prema svakoj vrsti praznoslovlja i opširnosti bilo u političkom
ili filozofskom govoru, u istorijskim, društvenim naukama ili beletristici.” A
što smo netrpeljiviji prema praznoslovlju, demagogiji i lažima – to smo bliži
istini. Pesničkoj i svakoj drugoj.
O politici bez pretjerivanja
Uzmimo za primer našu preopterećenost politikom, toliko smo
zatravljeni političkim problemima da nam se čini kako drugih pitanja za čoveka
nema, niti ih može biti. Taj utisak nije subjektivan, toga je svesna i Vislava
Šimborska, koja pesmu Deca epohe počinje stihovima: “Mi smo deca
epohe, / epoha je politička. / Sva tvoja, naša, vaša / dnevna pitanja, noćna
pitanja, / politička su pitanja.” Mnogi citiraju ove stihove kao krunski dokaz
teze da izvan politike nema života, ali su prevideli pesnikinjinu ironiju. Ili
nisu pročitali pesmu do kraja. Jer, Šimborska tera do paroksizma i apsurda
dominaciju politike u svesti današnjeg čoveka: geni imaju političku prošlost,
koža ima političku nijansu, ono o čemu govoriš ili ćutiš ima politički smisao,
čak je i Šekspirovo pitanje “Biti ili ne biti” – političko.
Na kraju pesme stiže obrt koji postavlja politička pitanja u
realne koordinate: “Ne moraš čak ni da budeš ljudsko biće, / da bi stekao
političko značenje. / Dovoljno je da budeš sirova nafta, / koncentrovana hrana
ili sekundarna sirovina, / ili bar pregovarački sto, o čijem su se obliku /
prepirali mesecima: / za kakvim stolom pregovarati o životu i smrti, / za
okruglim ili četvrtastim. // U međuvremenu ljudi su ginuli, / životinje
krepavale, / kuće gorele / i polja zarastala u korov, / kao u davnoprošlim / i
manje političkim epohama,” Ne može se čitav ljudski život svesti na samo jedan
njegov segment, a epoha u kojoj živimo ni po čemu nije ekskluzivna, samo mi to
sebi utvaramo, valjda da bismo se osećali nadmoćno nad prethodnim naraštajima.
Pjesma koja nema nikakve veze sa Srbijom
Kad smo već kod politike, najbolji opis nacionalističke
spoljne politike koju Srbija vodi prema susedima dao je Josif Brodski u ciglo
dva stiha. U pesmi Pismo generalu Z Brodski piše: “Bolje je u tuđa
mješat se djela / nego u svojima ne razabrat se.” Nastanak pesme nema nikakve
veze sa Srbijom, napisana je povodom invazije Sovjetskog saveza na Čehoslovačku
1968. godine, ali ova dva stiha više govore o srpskim imperijalnim težnjama od
silnih političkih analiza. Kad nisi sposoban da rešavaš probleme u svojoj
državi, onda mešanje u unutrašnje stvari komšijskih zemalja dođe kao savršeno
rešenje za sopstvenu neposobnost.
Za nacionalističku politiku karakteristično je neprestano
naricanje nad sopstvenom sudbinom, predstavljanje sebe kao najveće žrtve, ta
autoviktimizacija je toliko uzela maha da od nje više ne može da se živi.
Krivica za sopstvenu nesreću uvek se prebacuje na nekog drugog, a ogledalo je
postalo najljući srpski neprijatelj. Zbignjev Herbert u pesmi Zašto
klasici pokazuje zašto je plač nad voljenim sobom laž, čak i kad ima
razloga za žal, a kamoli kad nema. Herbert podseća na epizodu iz Peloponeskog
rata u kojoj Tukidi “priča povest svog neuspelog pohoda”: “Sred drugih
govora vojskovođa / bitaka opsada kuge / guste mreže intriga / diplomatskih
akcija / ta epizoda je kao igla
u senu.” Evo o čemu se radi: “Atinska kolonija Amfipolj / pala je u Brazidine
ruke / zato što je Tukidid zakasnio da pritekne u pomoć // platio je za to
rodnom gradu / doživotnim izgnanstvom // izgnanici svih vremena / znaju kakva
je to cena.”
Reklama
Herbert poredi Tukididovu uzdržanost i samozatajnost sa
generalima modernog doba koji u sličnim situacijama cvile pred potomcima,
prebacuju krivicu na potčinjene, na zavidljivce kojima su okruženi, na
nepovoljne vetrove, na sve čega se dosete. S druge strane: “Tukidid govori samo
/ da je imao sedam brodova / da je bila zima / i da je brzo plovio.” I to je
sve, nema žalopojki ni kuknjave nad zlehudom sudbom, iako je cena koju je
platio strašna i prevelika. Herbert zaključuje: “Ako tema umetnosti / bude razbijen
krčag / mala razbijena duša / s velikim sažaljevanjem sebe // ono što iza nas
ostane / biće kao plač ljubavnika / u malom prljavom hotelu / kada sviću
tapete.”
Zato klasici, zato Tukidid i zato Herbert, a ne ovi silni
samosažaljivi pesnici i ideolozi, večno rasplakani nad ličnom ili narodnom
nesrećom, uvek spremni da kažiprst upere prema drugima, a nikada prema sebi.
Takvima se ništa ne sme verovati, a upravo se takvima masovno poklanja
poverenje. Srećom, za tu široko rasprostranjenu boljku postoji jednostavan lek
– čitanje dobre poezije.
Skupa cijena nečitanja poezije
Spomenuta nacionalistička politika koju su sprovodili
Slobodan Milošević i njegovi zločinački saučesnici započela je svoj pohod
upravo autoviktimizacijom da bi iza sebe ostavila desetine hiljada leševa,
spaljene gradove i sela, razorene zemlje, unesrećene ljude i uništene živote.
Budućim generacijama zaveštani su suočavanje s prošlošću i izgradnja kulture
sećanja, a putokaz za ispunjavanje moralne obaveze prema stradalima ostavio je
Tadeuš Ruževič u pesmi Posmrtna rehabilitacija. Pesmu je napisao nakon što
je prošao kroz užase Drugog svetskog rata, u njoj okreće perspektivu i posmatra
svet preživelih očima mrtvih: “Mrtvi se sećaju / naše ravnodušnosti / Mrtvi se
sećaju / našeg ćutanja / Mrtvi se sećaju / naših reči // Mrtvi vide naše njuške
/ razvučene od uva do uva / Mrtvi vide naša / tela što se uzajamno taru / mrtvi
vide naše ruke / složene za pljeskanje”.Nakon nabrajanja, Ruževič iznosi
strašan zaključak: “Krivi su svi živi”, a potom zaveštava sledeću poruku:
“Mrtvi prebrojavaju žive / Mrtvi nas neće rehabilitovati.”
Nekoliko godina ranije, na samom početku rata, Vistan Hju
Odn napisao je pesmu 1. septembar 1939, u kojoj pokušava da otkrije izvore
tragedije i večnih međusobnih sukoba i istrebljivanja u ljudskoj istoriji. Na
to upućuju njegovi stihovi: “Ono što je bezumni Nižinski / O Djagiljevu napisao
/ Važi za sve ljude; / Jer greh začet u kosti / Svake žene i svakog muškarca /
Želi ono što ne može da ima, / Ne da voli sve ljude, / Već da bude voljen od
svih.” Možda nije sve tako jednostavno, možda izvor svekolikog zla nije u našem
egoizmu i samoživosti, ali nema sumnje da bi svet u kojem bi bilo “mnogo
blaženije davati negoli uzimati” izgledao potpuno drugačije.
Četvrt veka ranije, na početku Prvog svetskog rata, Marina
Cvetajeva je uzvikivala gluvima: “Ja znam istinu! Pustite sve stare istine!” A
ta istina je bila jednostavna: “Ne treba ljudi s ljudima na zemlji da se bore.”
Pitala je pesnike i generale o čemu to, dođavola, govore i pozivala ih da
pogledaju veče i noć koja dolazi, orošenu zemlju, vetar koji huji i zvezdanu
mećavu na nebu. Na kraju je saopštila još jednu istinu koju ljudi stalno
zaboravljaju, zabavljeni svojim međusobicama: “Pod zemljom uskoro zaspaćemo svi
mi / Što na zemlji jedni drugima nismo dali spati.”
Na prvi, drugi i treći pogled sve to deluje naivno, kao
utopijska pesnička mašta. Ali, ljudi sami biraju da slušaju vladare, demagoge i
lažove koji ih huškaju u klanicu – a ne pesnike. Ništa ih ne sprečava da
ozbiljno shvate Cvetajevu, a ne cara, boljara, ministra i poglavara. Nečitanje
velikih pesnika skupo košta, a još skuplje čitanje loših pesnika kojima su usta
pun nacije, otadžbine i sličnih “zvučnih banalnosti”.
Pjesnici nas bude iz dubokog sna
Potonja sintagma potiče iz pesme Iz škole slavnog
filozofa Konstantina Kavafija. Kavafi opisuje život izmišljenog
protagoniste iz trećeg veka naše ere, mladog blaziranog lezilebovića iz
bogate aleksandrijske porodice koji ne zna šta bi sa sobom. Prvo je bio učenik
u filozofskoj školi neoplatoničara Amonija Sake, ali mu je filozofija dosadila,
pa se dao na politiku, ali ni tu se nije zadržao. Potom je pokazao “maglovit
interes za crkvu”, ali je odustao od preobraćenja: to bi razgnevilo njegove
roditelje, razmetljive pagane, pa bi ga ostavili bez izdašnog džeparca. Pošto
je ipak morao nešto da radi, počeo je redovno da posećuje javne kuće. Tako je
planirao da provede narednih deset godina.
A šta posle? Možda se vrati u neku filozofsku školu, a uvek
se može vratiti i politici – “iz sjećanja, / hvale dostojnog, na porodične
tradicije, / dužnost prema otadžbini, i druge / slične zvučne banalnosti”.
Kavafi osveštanim vrednostima prošlosti (a i sadašnjosti) daje pravu meru i
cenu, služeći se tihom ali razornom ironijom, kao što velikom pesniku i
priliči. Uopšte, čitanjem Kavafija može se mnogo naučiti ne samo o istoriji
poznog helenskog doba, o susretu paganizma i hrišćanstva, već i o tome kakav
odnos treba imati prema istoriji.
Lekovita je poezija, pesnici nas bude iz dubokog sna, otvaraju
nam oči prevučene skramom sačinjenom od hiljadu puta ponovljenih laži,
uvreženih predrasuda, mentalnih navika i opštih mesta koje, duboko uspavani,
držimo za stvarnost. Za svaku boljku pesnici imaju melem, neiscrpna je njihova
apoteka.
Oni misle da ćе živjeti i vječito imati vlast
Za očajanje koje nas je zahvatilo jer izgleda kao da će
Aleksandar Vučić vladati večno, nema boljeg leka od pesme Ernesta
Kardenala Slušajte ovo svi narodi, pisane preko psalma broj 49,
pogotovo stihova: “Oni misle da ćе živeti večito i večito imati vlast / svojim
imenima nazivaju svoje zemlje / i sva imanja koja su ukrali / skinuli su nazive
gradova / i dali im svojа imena / Njihovi su kipovi bili na svim Trgovima / A
ko ih se sada seća?” Zaista, ko se seća nikaragvanskog diktatora Somoze na
kojeg je mislio Kardenal kad je pisao ovu pesmu?
Za večne probleme nacionalnog i verskog identiteta najbolje
je pročitati pesmu Ibrahima Hadžića I ti Crnogorci, na primer, sledeće
stihove: “Mi smo ka lice i naličje, / Mi smo ka slika i prilika: / Kad ti
stojiš ispred ogledala – / Vidiš mene, / Isto i ja vidim tebe / Kada se
oglednem, / Mi smo izmiješani / Ka maslo u vareniku.” Nad ovim stihovima mogli
bi da se zamisle nacionalisti svih naših potpuno izmešanih naroda.
Za rusofilsku histeriju koja je zahvatila naše društvo
najbolje je uzeti pesmu Kad bi Rusija Adama Zagajevskog, našte srca:
“Da je Rusiju osnovala / Ana Ahmatova, da je / Mandeljštam bio zakonodavac / a
Staljin samo sporedna ličnost / iz izgubljenog gruzinskog epa, / kad bi Rusija
skinula svoje / nakostrešeno medveđe krzno, / kad bi mogla da živi rečju a ne /
pesnicom, kad bi Rusija, kad bi Rusija.”
Za večne priče o ustašama i četnicima te uopšte za
razumevanje fenomena kvislinštva dovoljno je pročitati pesmu O, teško je
četnik biti Ivana Gorana Kovačića, ili bar jednu strofu: “Treba malo dobre
volje, / Zaboravit krv zarana – / Ustaša nek Srba kolje, / A mi ćemo muslimana.
/ Isti jad u istoj koži / S okupatorom nas složi. / To su naše tajne niti. / O,
teško je četnik biti!”
Jadna zamjena za vječnost
Na večno pitanje o problemu zla jedan od odgovora mogao bi
se naći u pesmi Bajka o čoveku Predraga Čudića: “Čovek je prirodno
dobar / Ali ga život kvari, / Prokleti, prokleti život, / Taj svojom
prolaznošću / Nad takvim divnim bićem / Kao sečivom maše. (…) I srećno bi
živeli ljudi / Da nije tog prokletog, / Što iz ogledala nas vreba. / Šta da
radi naš dobri / No da poželi snagu / Da se od smrti brani / Što ga svakog
jutra / S podsmehom gleda u lice / No da vuk postane bližnjem / Da u trbuh sve
trpa / Opsednut sopstvenom srećom / Ko zamenom za večnost.“
Očigledno je da se od smrti ne možeš odbraniti žudnjom za
moći i bogatstvom, jadna je to zamena za večnost, ako tu ima nekog rešenja ono
je na suprotnoj strani. Recimo, u Pohvali slabosti, kako glasi naslov
pesme Dragoljuba Stankovića: „Slabost svuda nalazi puta / kao voda / silina se
lomi u samoljublju / misli da sve zna / a prezire sebe i svet / bespomoćnost
ništa ne zna / voli svet prepušta mu se.”
A možda se strah od smrti suzbija slutnjom besmrtnosti, kao
u pesmi Daktilografija Fernanda Pesoe: “Svi mi imamo dva života:
istinski – koji snivamo u detinjstvu. / I sanjamo i dalje, kao odrasli, kroz
neku izmaglicu; / Lažni – koji živimo u zajedništvu s drugima / I koristimo u
praktične svrhe, / Onaj gde nas na kraju strpaju u neki sanduk / U prvom nema
kovčega ni umiranja, / Jedino slike iz detinjstva traju, / Velike slikovnice
koje se samo razgledaju, / Velike stranice u boji koje se kasnije pamte. / U
prvom smo mi, / U prvom postojimo; / U drugom umiremo, jer reč živeti upravo to
i znači; / Ovog trenutka, sudeći po mučnini, živim u onom prvom.”
Pravda nebeska protiv pravde zemaljske
Možda zvuči kao pesnička fantazija, ali ko može da nam
garantuje da poetska imaginacija nije stvarnija od ovog skučenog jada što ga
eufemistički nazivamo stvarnošću? Šta će nam ostati ako se odreknemo pesničke
fantazije, a sa njom i najboljeg dela sebe? Samo mučnina, kao što Pesoa mudro
reče. A poezija i nije ništa drugo doli “glas pravde nebeske / protiv pravde zemaljske”,
da još jednom citiram Cvetajevu.
Moglo bi se ovako navoditi do prekosutra, jer je bogatstvo
poezije neiscrpno, ima ga dovoljno za nekoliko života. Zašto treba čitati
poeziju možda je najbolje objasnio Josif Brodski u eseju Pokloniti se
senci, posvećenom njegovom voljenom Odnu: “Većina ljudi sasvim prirodno misli
da ima i druga posla osim da čita pesme, ma kako dobro bile napisane. Ako ne
čita poeziju, društvo se spušta na takav nivo govora da lako postaje plen
demagoga ili tiranina. I to je vlastiti ekvivalent društva zaboravu, od kojeg
tiranin može pokušati da spase svoje podanike nekim spektakularnim
krvoprolićem.”
Čitanje poezije samo po sebi, naravno, nije dovoljna
garancija da društvom neće zavladati demagog i tiranin, ali svakako ne može da
odmogne. Nema boljeg leka protiv političke i svake druge demagogije, dobra
poezija jednostavno razvejava sve propagandne magle, opšteprihvaćene zablude
pretvara u prah, te postavlja pojave u njihove prave razmere. To se nekad zvalo
mudrost, kako se danas zove i da li uopšte ima ime – nisam siguran.