Evropska investiciona banka (EIB) provela je istragu i
medijaciju zbog dionice autoputa Banjaluka-Doboj, a o svemu treba podnijeti
izvještaj. To je potvrđeno za Radio
Slobodna Evropa (RSE) iz Javnog preduzeća „Autoputevi Republike
Srpske“ koje je gradilo autoput na ovoj dionici.
Banka je finansirala ovu dionicu puta, dugu 35 kilometara
koja je koštala 207 miliona eura.
Povod za istragu i medijaciju je prijava mještana Hrvaćani
koji tvrde da je autoput podijelio ovo naselje u blizini Prnjavora, u sjevernom
dijelu Bosne i Hercegovine, na dva dijela.
Iz Evropske investicione banke nisu odgovorili na upit RSE
do koji su rezultati istrage.
Istovremeno, u Autoputevima RS odbacuju kritike i ističu
kako je Autoput Banja Luka – Doboj, građen u skladu sa "prethodno urađenom
studijsko-planskom dokumentacijom i glavnim projektom". Navode da su o
tome, putem javnih rasprava, upoznati i mještani opština, kroz koje ta
saobraćajnica prolazi.
U tom javnom preduzeću dodaju kako odbacuju sve
"zlonamjerne, neistinite i neutemeljene tvrdnje grupe mještana naselja
Hrvaćani, koji već duže vrijeme u javnosti plasiraju priče o navodnom
ugrožavanju života ljudi i uopšte opstanka samog mjesta".
- JP "Autoputevi RS" uvažavalo je sve
argumentovane primjedbe zainteresovanih strana i uočene nedostatke smo otklanjali
u zakonom definisanim rokovima. Međutim, dogovor sa grupom mještana Hrvaćana u
nekoliko navrata je sabotiran, zlonamjerno i neistinito interpretiran sa
njihove strane i JP 'Autoputevi RS' više neće da ulazi u bilo kakvu polemiku s
njima, po bilo kom pitanju - navodi se iz JP Autoputevi RS za Radio Slobodna
Evropa.
Šta kažu mještani?
Jedna okrugla betonska cijev, čiji otvor ne prelazi
prosječnu visinu desetogodišnjeg djeteta, već tri godine je jedini put kojim
se, kako kažu, mještani naselja Hrvaćani, služe. Cijev je namijenjena za odvod
vode na dionici autoputa koji spaja Banjaluku i Doboj, na sjeveru BiH.
Stanovnici navode da su im kuće razdvojene od imanja,
ambulante, autobuskog stajališta i crkve, te da je cijev postala put koji
spaja.
Jedan od najstarijih mještana Hrvaćana, osamdesetdvogodišnji
Vasilj Rebaček, kaže kako se sa štapom u ruci kroz cijev provlači gotovo
svakodnevno.
- Idem do Hrvaćana po lijekove, trgovina nam je u Hrvaćanima
i ja moram ko neki jadnik ovuda da se provlačim. Šta sam doživio - opisuje
Rebaček za RSE.
Najbliži nadvožnjak, dodaje on, je udaljen par kilometara.
- Nemam para za prevoz, a slabo i hodam, pa sam prinuđen
ovuda da prolazim - navodi ovaj sagovornik RSE-a.
Mještanin Hrvaćana Nenad Petković priča da je izgrađeni
autoput otežao život stanovnicima tog mjesta.
I on sam je, kaže, prinuđen prolaziti kroz cijev predviđenu
za skupljanje oborinske vode. Do betonskog okruglog prolaza se prilazi uskom
stazom, i spušta nekoliko metara do samog ulaza. Na ulazu u cijev se najčešće
nalazi i voda zaostala od prethodne kiše. Bez čizama se, kaže Petković, može
proći jedino u ljetnim mjesecima.
- Prilaz je planinarski, morate se paziti, morate biti u
čizmama, morate ih nositi sa sobom, pa prezuvati. Ili imate izbor, ići četiri i
po kilometra okolnim putem na kojem je gust saobraćaj, preko nadvožnjaka ili
400 metara ovuda kroz cijev - priča Petković.
Hrvaćani, prema popisu stanovništva u Bosni i Hercegovini
(BiH) iz 2013. godine, broje nešto više od 400 stanovnika.
Podnijeli su prijavu Evropskoj investicionoj banci, tvrdeći da je Kompanija "Integral inženjering", koja je za JP Autoputevi RS, gradila objekte na autoputu mimo projekta i regulacionih planova. Iz ove kompanije nisu željeli da komentarišu za RSE ove navode mještana.